Osteosarkom

lat. Osteosarcoma, eng. Osteosarcoma

Simptomi kod ovog malignog tumora kostiju se polagano razvijaju. Postoji sporo rastuća bolna tumorozna tvorevina, zacrvenjena, osetljiva, topla, s ograničenom pokretljivošću ekstremiteta, a ponekad nastaje i patološka fraktura (prelom). Najčešći je osteosarkom butne kosti (60%), potkolenica (30%) i nadlakatne kosti(10%). Oko polovina bolesnika ima povišenu aktivnost alkalne fosfataze (ALP) i laktatdehidrogenaze u serumu (LDH). Zapravo su to tumor markeri za osteosarkom.

Osteosarkom se širi koštanom šupljinom duž kosti na kojoj je nastao, hematogeno stvara udaljene metastaze najčešće na plućima (u 50% obolelih nastaju već u prvih 5-6 meseci, a u 20% bolesnika u prve dve godine od dijagnoze). Retko metastazira na druge organe.

Prognoze zavise od lokalizacije primarnog tumora, mesta gde se nalazi, uzrasta deteta, veličine tumora.

Svaki procenat je za poštovanje, ali u nauci ili statistici. Svako dete je dete jedinstveno i Nas roditelje nikako ne bi smelo da vodi bilo kakvo saznanje u vezi procenta ili statistike lečenja.

Dijagnoza se postavlja na osnovu anamneze, kliničke slike, objektivnog pregleda, laboratorijskih analiza, rendgenografije, CT-a (komjuterizovane tomografije), NMR-a (nuklearne magnetne rezonance), biopsije(uzimanje uzorka kosti i tkiva) i scintigrafije(snimanje celog skeleta).

Većina osteosarkoma se razvija kod osoba koje nemaju nikakvih drugih bolesti i bez porodične istorije tumora kostiju. Može biti izazvan hiperaktivnošću koštanih ćelija.Osteosarkom je verovatno izazvan kombinacijom genetskih promena zajedno sa nezrelim koštanim ćelijima koje postaju maligne ćelije, umesto da se razvijaju.

Simptomi osteosarkoma mogu da variraju, u zavisnosti od kosti u kojoj se razvija tumor. Simptomi mogu da uključuju bolove u kostima ili zglobovima koji tokom vremena postaju jači, bezbolan otok ili primetna masa na ruci ili nozi, slomljena kost koja se javlja bez ili sa minimalnim povredama, ukočenost ili oticanje zglobova (neuobičajeno), dok su bol u leđima, gubitak kontrole creva ili bešike, a što može biti u vezi sa tumorima u karlici ili na dnu kičme, veoma retko prvi znaci da dete ima osteosarkom.

Osteosarkom se leči kombinovanom hirurškom, hemioterapijskom, a ponekad i zračnom terapijom. Nakon biopsije kosti preporučuje se preoperativna hemioterapija koja smanjuje tumor, a potom sledi operativni zahvat, pa ponovo hemioterapija.