Pilonidalna bolest (pilonidalni sinus)

lat. Sinus pylonidalis, eng. Pylonidal sinus

Pilonidalna bolest (pilonidalni sinus, urasla dlaka) je hronična infekcija kože u brazdi između gluteusa na oko 2-3 cm iznad čmara i prouzrokovana je reakcijom na dlačice koje se zabadaju u razmekšanu kožu tog dela tela. Bolest je češća kod muške dece i najčešće se javlja u pubertetu i adolescenciji. Takođe je česta kod gojaznosti i pojačane kosmatosti.

Simptomi variraju od postojanja malih rupica do postojanja velike bolne zapaljenske mase. Često se javlja sekrecija koja može biti bistra, zamućena ili sukrvičava. Obično se u početku javlja gnojna infekcija (absces) koja se nakon spontane ili hirurške evakuacije zadržava u obliku pilonidalnog sinusa (šupljina) ispod kože koji se prazni van kroz jedan ili više manjih otvora, a u samom sinusu se obično nalazi dosta raspadnutih masa i dlačica.

Lečenje zavisi od stadijuma bolesti. Akutni apsces se leči incizijom i oslobađanjem gnojne kolekcije čime se smanjuje upala i bol. Ovaj postupak se obično može se vršiti u ambulanti u uslovima lokalne anestezije. Hronični sinus zahteva isecanje obolelog mesta sa ostavljanjem rane da zarasta spontano (ova procedura ima manji stepen recidiva, ali zahtijeva dugotrajno zarastanje i previjanje) ili se rana ušije (ova procedura ima nešto veći stepen infekcije rane i kasnijeg recidiva, ali je post-operativni period kraći).

Ako je rana primarno zatvorena, ona mora redovno da se previja do potpunog zarastanja.

Ako se rana ostavlja otvorena, mora se redovno previjati svekodenovnom promenom pakovanja gaza i ispiranjem čime se omogućava odstranjenje sekreta i zarastanje rane od dna do vrha.

Posle zarastanja, koža na mestu sinusa mora biti čista i ne sme biti dlaka na njoj. Ovo se postiže izbrijavanjem ili korišćenjem sredstava za depilaciju svake 2-3 nedelje do navršene 30-te godine (tada dlake postaju tanje i mekše a pukotina na zadnjici postaje manje duboka.